Byggnationen av Ullevileden, en ny vägförbindelse mellan Tornby och Mörtlösa, fortskrider enligt plan och budget. Vägen, som blir cirka 3,5 kilometer lång och kommer att innehålla två körfält samt 3,8 kilometer gång- och cykelväg, utgör en viktig del i utvecklingen av Linköpings infrastruktur. Nu har en viktig milstolpe nåtts, då bron över Stångån framgångsrikt har lanserats på plats.
– Lanseringen av bron över Stångån är ett viktigt steg i projektet och ett bevis på att vi ligger i fas med tidsplanen. Bron kommer att förbättra framkomligheten och knyta samman stadens olika delar, säger Stefan Erikson (M), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Ullevileden byggs för att minska trafikbelastningen på Kallerstadsleden, Tornbyvägen och Norrköpingsvägen, samtidigt som vägen skapar en viktig alternativ förbindelse för lokala trafikanter och minskar risken för att E4:an används för korta, lokala resor.
Byggnationen av Ullevileden präglas av flera hållbarhetsåtgärder. Bland annat används tusentals ton slaggrus från Tekniska verken som byggnadsmaterial i gång- och cykelvägarna. Dessutom kommer över 700 nya träd och 4 000 buskar att planteras längs vägen. För att stärka växt- och djurlivet anläggs också en ny utkiksplats för fågelskådning, en vattenspegel samt flera fördröjningsdammar och diken.
Fakta om bron över Stångån
Bron över Stångån är en 127 meter lång samverkansbro med en stållåda som utgör brokonstruktionens stomme. Lanseringen av stållådan, som väger 218 ton, inleddes den 5 januari 2024 och avslutades den 9 januari. Nästa steg är armering och gjutning av farbanan och hela bron beräknas vara färdig under 2025.
Fakta om Ullevileden:
– Ullevileden är en förutsättning för att Linköping ska klara trafikförsörjningen under och efter bygget av Ostlänken. Den här nya vägförbindelsen är en långsiktig investering i stadens framtida utveckling, säger Stefan Erikson (M).
För mer information om projektet och byggnationen av Ullevileden, besök: Ullevileden – utbyggnad