07 mars, 2024

Sverige är nu medlem i Nato!

29 april, 2024

Nu är Sverige säkrare!

Idag hissar vi den svenska flaggan med extra stolthet
– Sverige är nu fullvärdig medlem i Nato. Det har varit en lång resa och krävts hårt arbete för att vi ska komma hit.

Det här en historisk händelse för vårt land. Men samtidigt ett naturligt steg. Nato-medlemskapet betyder att vi har kommit hem. Hem till demokratiers samarbete för fred och frihet. Hem till våra nordiska grannars samarbete för säkerhet. Hem till den krets av västländer där vi hör hemma. Tillsammans blir vi starkare och tryggare. En för alla, alla för en.

Med Sverige och Finland som medlemmar i Nato kommer alla nordiska länder för första gången på 500 år att vara del av samma försvarsallians. Vår demokratiska värld utmanas på ett sätt som vi inte sett sedan andra världskriget. Vi måste därför försvara vår frihet och vårt sätt att leva tillsammans med allierade och vänner. Solidaritet bygger vi tillsammans med andra. Inte ensamma.

På många sätt är det en mörk tid vi lever i. Men nu tar vi ett stort steg för att göra Sverige till en tryggare plats. Sverige är nu medlem i Nato.

Att den svenska flaggan snart hänger vid Natos högkvarter, tillsammans med de 31 andra medlemsländernas flaggor, visar att ihärdigt arbete lönar sig. Den framgången tar vi med oss när vi arbetar för att lösa Sveriges stora samhällsproblem. Vi lovade att göra Sverige säkrare, grönare och friare. Nu har Sverige blivit säkrare.

Ulf Kristersson, statsminister