09 oktober, 2024

Storsatsning på idrotten i Linköping

2024 har varit ett händelserikt år för idrotten i Linköping. Nya och upprustade fotbollsplaner, omklädningsrum och belysning är bara några av de satsningar som ska bredda idrottsmöjligheterna i kommunen.

Linköpings kommun är mitt uppe i en historiskt stor satsning på idrottsanläggningar och aktivitetsmiljöer. Mellan 2018 och 2023 investerades omkring 1.5 miljarder kronor, och mer blir det. Under 2024 och framåt tillkommer uppemot ytterligare 1 miljard i satsningar på Linköpingsbornas hälsa och rörelse.

– Vi ser att stillasittande ökar bland ungdomar idag. Där finns ett behov av förändring som vi nu möter tillsammans med föreningslivet. Det är en investering i ungdomars framtida hälsa och kommunens välmående på lång sikt, säger Lotta Bäckman (S), ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Vad har hänt 2024?

På Lingvallen i Gottfridsberg och Solhaga i Ryd har fotbollsplanerna upprustats med nytt gräs, dränering, automatbevattning och belysning. Även ytorna runt planerna har fått ett lyft. Solhaga och Ekängsvallen har fått nya föreningsytor.

Bilbörsen arena har fått en större upprustning med bland annat nytt konstgräs och belysning. Även UCS-arena i Hjulsbro har fått nytt konstgräs. På Smedstad ridsportcenter har rasthagarna dränerats.
Kommunen har också fått flera nytillskott under året. Sportcenter har nyöppnat i kommunal regi med utrymme för fler racketsporter än tidigare. Den efterlängtade Vasa Arena har slagit upp dörrarna med utrymme för både skolidrott och föreningsverksamheter. Nya konstgräsplaner har byggts i Lambohov och nu senast i Linghem, där invigning sker tillsammans med Linghems Sportklubb den 19 oktober.

– Den nya fotbollsplanen betyder mycket för Linghem som samhälle och för fotbollsintresserade i synnerhet. Den kommer vara till stor glädje för barn och unga som spelar fotboll i Linghem med omnejd, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens vice ordförande.

Trygga motionsspår

I Rydskogens motionscentrum har utegymmet fått nya träningsredskap och en ny placering som är mer öppen och belyst. Motionsspåret på 2,5 kilometer har dränerats och fått ny belysning. Ryd utgör starten för en större satsning på belysning i de kommunala motionsspåren.

– Vi vill att Linköpingsborna ska vilja vistas i och nyttja våra spår. Genom att uppdatera belysningen kan vi bidra till det samtidigt som vi får mer energieffektiva lösningar, säger Lotta Bäckman.

Fler satsningar på gång

Arbetet tar inte slut där. På agendan för 2025 står bland annat konstgräsplanen i Skarpan, motionsspåret i Tvärskogsudde och projektering för Tinnis och en ny multihall. Belysningsarbetet i motionsspåren fortlöper.

Anläggningar som gjorts iordning under 2024

• Möla, Lambohov – Ny konstgräsplan
  • Lingvallen, Gottfridsberg – Nytt gräs med dränering och automatbevattning, ny belysning och staket
  • Solhaga, Ryd – Nytt gräs med dränering och automatbevattning, ny belysning, inspringsskydd och nät. Ny föreningslokal och omklädningsrum
  • UCS-arena, Hjulsbro – Nytt konstgräs
  • Vasa Arena, Vasastaden – Ny tävlingsarena med 500 sittplatser. Ytor för skolidrott och föreningsverksamhet, bland annat gymnastik och paraidrott
  • Racketsportcenter, Stångebro – Nyöppnat i kommunal regi med utrymme för fler sporter än tidigare
  • Bilbörsen arena, Kallerstad – Nytt konstgräs, ny belysning
  • Smedstad ridsportcenter, Smedstad – Dränering av rasthagar för hästar
  • Rydskogens motionscentrum, Ryd – Nya redskap och ny placering av utegymmet. Ny belysning och dränering i 2,5 kilometersspåret.
  • Ekängsvallen, Ekängen – Nytt omklädningsrum
  • Lingheden, Linghem – Ny konstgräsplan