10 september, 2025

Linköping uppmärksammar suicidpreventiva dagen

Linköping uppmärksammar suicidpreventiva dagen 

Idag, 10 september, infaller den internationella suicidpreventiva dagen. Runt om i världen uppmärksammas att självmord går att förebygga. I Linköping uppmärksammas dagen på tre olika platser, Östergötlands museum, Linköpings Huvudbibliotek, samt Domkyrkan mellan kl. 10 – 20. För oss moderater betyder dagen också ett tillfälle att understryka att det behövs mer kraft i det lokala arbetet.

Tidigare i år antogs en ny nationell suicidpreventionsstrategi, Det handlar om livet, med målet att halvera antalet självmord på sikt. Kommunerna har en viktig roll i genomförandet, eftersom många av de insatser som når unga och utsatta grupper sker på lokal nivå. Ingen står ensam och att kommunen kan göra skillnad genom att lyfta frågan öppet. Linköping ska ta sin del av ansvaret och koppla ihop lokala satsningar med de mål som regeringen satt upp,

Vi i Linköping har de senaste åren tagit fram en handlingsplan för suicidprevention och gjort satsningar på att synliggöra psykisk ohälsa i fler sammanhang. I arbetet ingår bland annat att kommunen ordnat öppna samtalsforum på mötesplatser runt om i Linköping, där både unga och vuxna kunnat prata om psykisk ohälsa och vart man kan vända sig för att få hjälp. Skolor har involverats för att stärka kunskapen bland elever och personal, och kommunen har aktivt stöttat civilsamhällets initiativ – från idrottsrörelsen till organisationer som Suicide Zero.

För att långsiktigt stärka arbetet jobbar vi i Moderaterna med tre konkreta insatser:

  1. Stärkta resurser till elevhälsan – för att tidigt upptäcka varningssignaler hos unga och kunna erbjuda fler samtal och stödinsatser i skolan. 
  2. Fler kommunala mötesplatser och samtalsforum – där både unga och vuxna kan få stöd i ett tidigt skede, innan problemen växer sig för stora. 
  3. Utökat samarbete med civilsamhället – exempelvis med idrottsföreningar, kulturverksamheter och föreningar för att nå människor i vardagen. 

Suicidprevention är ett långsiktigt arbete. Både nationellt och lokalt, där staten sätter ramen men vi på lokalnivå ser till att åtgärderna får genomslag i vardagen. Genom att stärka samarbetet med civilsamhället och vården kan vi bidra till att rädda liv och bygga ett mer omtänksamt samhälle.

I Östergötland har utvecklingen de senaste åren visat en ökning av suicid bland yngre kvinnor, något som gör frågan än mer angelägen. Moderaterna menar att kommunen måste ta den utvecklingen på allvar och rikta särskilda insatser mot barn och unga. Det handlar både om att ge stöd till den som mår dåligt och att bygga sociala miljöer där ensamhet och psykisk ohälsa kan motverkas.

Det handlar inte bara om vården utan om hela samhällsbygget. När ungdomar känner gemenskap i skolan, i idrottsföreningen eller i kulturlivet minskar risken för att de ska hamna i ensamhet och psykisk ohälsa. Därför är det viktigt att kommunen tar en aktiv roll i att stötta fler verksamheter som möter unga i vardagen.

Varmt välkomna till årets viktigaste dag!

Läs mer här: Suicidprevention