Linköping placerar sig nu som nummer två i Sverige när det gäller jämställt idrottande. Efter att ha varit bäst i landet tre år i rad är det fortfarande ett mycket starkt resultat – och ett tydligt kvitto på att det långsiktiga arbetet inom kommunen ger effekt.
Placeringen bygger på systematiskt arbete med styrning, uppföljning och resursfördelning inom idrotten, där jämställdhet är en tydlig och mätbar del av politiken. Det handlar inte om tillfälliga satsningar, utan om ett långsiktigt ansvarstagande för hela idrottsrörelsen i Linköping.
– Att vi fortsatt ligger i absoluta toppen nationellt visar att Linköping har ett robust system för jämställd idrott. Efter tre förstaplatser är en andraplats fortfarande ett styrkebesked – och ett bevis på att arbetet håller över tid, säger Agneta Lantz (M), ledamot Kultur- och fritidsnämnden.
Kultur- och fritidsverksamheten har haft en central roll i att säkerställa att jämställdhetsperspektivet finns med i uppföljning, bidragsgivning och dialogen med föreningslivet. Det är ett arbete som kräver både tydliga politiska mål och ett nära samarbete med föreningar och aktiva.
För Moderaterna är detta ett exempel på hur ansvarsfull styrning och tydliga prioriteringar kan göra verklig skillnad:
– Vår utgångspunkt är att idrott ska vara öppen för alla. När kommunen arbetar strukturerat och rättvist skapas bättre förutsättningar för både flickor och pojkar, kvinnor och män att utvecklas inom idrotten, säger Agneta Lantz (M).
Att Linköping fortsatt rankas bland de främsta i landet visar att kommunen står stark även när konkurrensen hårdnar. Vi kommer att fortsätta driva på för ett långsiktigt, rättvist och resultatinriktat arbete inom kultur- och fritidsområdet, där jämställd idrott är en självklar del.