06 juli, 2024

Feriejobb inspirerar ungdomar och arbetsgivare i Linköping

02 september, 2024

Feriejobb inspirerar ungdomar och arbetsgivare i Linköping

Besökt på två feriearbetsplatser i Linköping – Stadsbiblioteket och &-hotell – där engagerade ungdomar och nöjda arbetsgivare delade sina positiva upplevelser av sommarjobben.

På Stadsbiblioteket, en kommunal arbetsplats, och &-hotell, som representerar det privata näringslivet, bjöd dagen på inspirerande möten och berättelser. Många av ungdomarna arbetade på sin första arbetsplats och visade ett imponerande engagemang och driv. En ung kille som teamet pratade med hade redan säkrat ett extrajobb för hösten, vilket är ett tecken på hur värdefulla dessa feriejobb är.

Handledarna och arbetsgivarna uttryckte stor nöjdhet med feriejobbsprocessen. De betonade att de gärna deltar igen nästa år, vilket visar att satsningarna på att skapa fler sommarjobb verkligen gör skillnad.

Genom dessa insatser har antalet ferieplatser kunnat ökas från 617 till 731, platserna i näringslivet har ökat med 235 %, andelen ungdomar som fått jobb har stigit från 43 % till 47 %, och för första gången har ungdomar från KAA (Kommunala aktivitetsansvaret) inkluderats.

– Dessa framsteg ger fler ungdomar chansen att få sitt första jobb och en fot in på arbetsmarknaden. Det är verkligen inspirerande att se den positiva inverkan feriejobben har på både ungdomar och arbetsplatser i Linköping, säger Linnea Jägestedt (M), Ordförande i Bildningsnämnden.

Tack till alla som bidrar till att göra dessa feriejobb möjliga!