Vi kan i dag glatt meddela att en del av Ullevileden nu är helt klar och öppnad för trafik. Den nya vägen blir en tidig julklapp till Linköpingsborna – en efterlängtad förbättring i stadens trafiksystem som både ökar framkomligheten och minskar belastningen på kringliggande vägar.
– Att första etappen av Ullevileden nu öppnar långt tidigare än planerat är glädjande! Det underlättar för människor i vardagen och gör Linköping mer framkomligt. Redan i det här första steget får både vanlig biltrafik och tunga transporter fler valmöjligheter att ta sig fram. Det minskar även belastningen på Kallerstadsleden, säger Stefan Erikson (M), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.
Som en del av kommunens hållbarhetsarbete har slaggrus från Tekniska verken använts i gång- och cykelvägens konstruktion. Det är ett exempel på hur återvunnet material kan skapa robust infrastruktur med lägre klimatpåverkan.
– Jag är särskilt stolt över hur vi i det här projektet har kombinerat utveckling med hållbarhet. Genom att använda återvunnet material i konstruktionen visar vi att klimatsmarta lösningar kan gå hand i hand med robust infrastruktur. Samarbetet med Tekniska verken är ett lysande exempel på hur vi kan tänka cirkulärt i praktiken och göra avfall till en resurs, säger Stefan Erikson (M).
Arbetet fortsätter nu med etapp 2, som färdigställer hela Ullevileden fram till Mörtlösa. Hela ledens utbyggnad beräknas stå klar sommaren 2026.
För mer information om projektet och byggnationen av Ullevileden, besök: https://www.linkoping.se/stadsplanering-och-trafik/byggprojekt/byggprojekt/ullevileden—utbyggnad/