Det var, återigen, först när den nya lagstiftningen, i början av 2024, började gälla som ordningsvakterna fick ett bredare uppdrag. Utöver att upprätthålla allmän ordning så fick de då även möjlighet att medverka till att främja trygghet på ett helt nytt sätt. Detta innebar att ordningsvakterna kunde börja arbeta mer proaktivt och brottsförebyggande än tidigare. Den nya lagen möjliggjorde också en ökad samverkan mellan ordningsvakter och polis. Lagen gjorde det även enklare för kommuner att få polisens tillstånd för nya ordningsvaktsområden. Innan dess var nämligen processen för nya tillstånd betydligt mer komplicerad och tidskrävande, så det var inte ens möjligt att “agera snabbt” och sätta in ett flertal ordningsvakter runt om i kommunen vid den tiden.
Det är beklagligt att Linköpingslistan har fastnat vid att ni inte fick igenom ett två år gammalt förslag och så lätt viftar bort alla trygghetsskapande och brottsförebyggande insatser som vi från kommunens sida har satt in. Men vi kommer fortsätta göra allt vi kan, som kommun och i samverkan med polisen, för att öka tryggheten i hela Linköping.