I dag togs det första spadtaget för det nya besökscentrumet vid Göta kanal i Berg. Invånare och besökare bjöds in för att delta i starten av bygget och fira med fika på plats. Berg är redan ett av Linköpings mest populära utflyktsmål under sommaren, och med det nya besökscentrumet blir området ännu mer attraktivt – en destination att besöka året runt.
– Berg och Göta kanal är ett av Linköpings starkaste besöksmål och med det nya besökscentret tar vi nästa steg för att stärka kommunen som en attraktiv plats att leva och arbeta i samt besöka året runt, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens vice ordförande, som deltog vid spadtaget.
Satsningen görs i samverkan mellan AB Göta kanalbolag, Linköpings kommun och Region Östergötland. Kommunen och regionen finansierar utställningarna med tre miljoner kronor vardera, vilket möjliggör upplevelser som lyfter fram kanalens historia, teknik och betydelse för regionens utveckling.
Näringslivsdirektör Malin Ljung framhåller att det nya centret kommer att bidra till en starkare och mer livskraftig besöksnäring. Hon betonar att satsningen gör Berg till en plats att upptäcka året runt, med upplevelser som tilltalar både familjer, skolklasser, turister och kulturintresserade. Besöksnäringen är, menar hon, en viktig och växande bransch som skapar nya arbetstillfällen och stärker den lokala och regionala tillväxten. Tillsammans med utvecklingen av Fenomenmagasinet och nya Tinnis ser hon satsningen som en del av ett Linköping som lockar och engagerar året runt.
Besökscentrumet uppförs ovanför Sveriges längsta slusstrappa, med utsikt över Roxen, det öppna kulturlandskapet och Bergs gästhamn. Byggnaden är ritad av arkitektbyrån Tengbom och består av tre sammanhängande trävolymer med mjuka kurvor och sadeltak – inspirerade av uppochnedvända ekor och traktens traditionella gårdshus. Arkitekturen har redan väckt internationell uppmärksamhet genom en nominering till World Architecture Festival.
Innehållet i besökscentrumet kommer att fokusera på både historia och framtid. Här planeras utställningar, café och restaurang med utsikt över slusstrappan, butik med lokalt hantverk och litteratur samt en Infopoint med tips på aktiviteter längs kanalen. Bland utställningarna märks ”Människan, Maskinen och ’Mästerverket’”, som berättar om människorna och tekniken bakom kanalbygget, och den interaktiva ”Ta värvning i kanalbygget!”, där besökaren får prova på arbetet som 1800-talets kanalbyggare.
Vid ceremonin deltog bland andra Östergötlands landshövding Gunilla Svantorp, Roger Altsäter, vd för AB Göta kanalbolag, Niklas Borg, kommunstyrelsens vice ordförande i Linköping, Per Larsson, regionråd i Region Östergötland, och Philip Venturi, vd för Wilzéns.
Besökscentrumet väntas stå klart sommaren 2027 och blir då ett nytt nav för upplevelser och turism i både Linköping och Östergötland.
Budget: 125 miljoner kronor
Plats: Ovanför Carl Johans slussar, Berg (Linköping)
Arkitekt: Tengbom Arkitekter
Byggentreprenör: Wilzéns
Utställningar och innehåll: Expology
Planerad öppning: Sommaren 2027