08 maj, 2025

Nu införs helt nya servicelöften till näringslivet i Linköping

Nu införs helt nya servicelöften till näringslivet i Linköping

För att förenkla vardagen för företag, bidra till en ökad förutsägbarhet och förbättra näringslivets upplevelse av kommunen införs nu nya servicelöften. Dessa ska förtydliga både vad företagen kan förvänta sig av kommunen men även vad kommunen förväntar sig av företagaren vid hanteringen av ett ärende.

– För oss är det en självklarhet att det ska vara enkelt och attraktivt att driva företag i Linköping, därför var ett av våra löften i början av mandatperioden att införa en servicegaranti med korta och förutsägbara handläggningstider. Ett löfte som nu infrias och som innebär att vi tar ytterligare ett steg för att förbättra företagsklimatet i Linköping. Med våra servicelöften tydliggör vi vilka förväntningar företagen kan ha på kommunens myndighetsutövning och skapar på så sätt en större förutsägbarhet, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens vice ordförande.

Linköpings kommuns servicelöften till näringslivet består av en generell del samt av specifika dellöften kopplade till respektive myndighetsområde och/eller service. De funktioner, tillstånd och tillsynsområden som innefattas är: Företagsservice, Lantmäteri, Bygglov, Miljö- och hälsoskydd, Livsmedelskontroll, Markupplåtelse, Serveringstillstånd och Detaljplan.

Servicelöften är en del i ett större sammanhang där Moderaterna tillsammans med Socialdemokraterna på olika sätt söker underlätta för näringslivet i Linköping. Hur väl kommunen uppfyller sina servicelöften kommer att kopplas till mätbara mål inom respektive förvaltning som följs upp bland annat genom SKR:s insiktsmätning. Om ett företag upplever att kommunen inte levt upp till sina löften finns enkelt möjlighet att inkomma med sin synpunkt.

Kommunens servicelöften gäller från första maj och går att ta del av i sin helhet på businesslinkoping.se samt är även länkade från respektive myndighetsområde.