03 december, 2024

Nu byggs 23 nya hus i Ekängen

Nu byggs 23 nya hus i Ekängen

Under onsdagen den 28 november togs det första spadtaget för 23 småhus i Ekängen. Detta är Bonavas första etapp i området där totalt 300 hus planeras att uppföras.

– Linköping har ett underskott på villor och småhus och efterfrågan för dessa bostäder är stor. Därför är det glädjande att Bonava nu efter några ekonomiskt tuffa år för byggbranschen visar handlingskraft och startar upp den första etappen i Ekängen så att de första familjerna kan börja flytta in om ungefär ett år, säger Stefan Erikson (M), kommunalråd och ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Från sommarstugeområde till välfungerande tätort

Ekängen är en ort som har upplevt en mycket snabb expansion och omvandling – från en plats med handelsträdgårdar och sommarboende till en tätort med året runt-boende. Den snabba utvecklingen har tidigare skett utan att tillräcklig hänsyn har tagits till invånarnas behov av service, idrott och offentliga platser för att umgås eller koppla av.

Därför vill Linköpings kommun utveckla Ekängen till en mer normalt fungerande tätort, med bland annat egen service och olika typer av mötesplatser. Kommunen vill även tillföra en större variation i bebyggelsen och en blandning av upplåtelseformer. Det skapar möjligheter för fler att kunna flytta till stadsdelen och med fler boende skapas också ett underlag för samhällsservice såsom livsmedelsbutik.

Bättre vägar och infrastruktur gynnar Ekängen

Förutom ny bebyggelse och service kommer Ekängen och kopplingen dit från omgivande områden även utvecklas med ny infrastruktur som vägar och avfarter.

Vid E4:an planerar Trafikverket och Linköpings kommun en rondell norr om E4:an med en ny avfart norrut. Utbyggnaden ska göra det möjligt att svänga av E4:an norrut mot Gärstadverket och Ekängen. Den nya avfarten beräknas preliminärt vara klar under 2029.

Även utbyggnaden av Ullevileden kommer att förbättra kopplingen mellan Ekängen och exempelvis centrala Linköping. Ullevileden försörjer och förbinder västra och östra delen av norra Linköping. Leden skapar en alternativ väg vilket leder till ett mindre sårbart trafiksystem. Ullevileden byggs ut med två körfält, ett i vardera riktning, och fyra cirkulationsplatser. Utmed Ullevileden byggs en gång- och cykelbana.