23 september, 2024

Linköpingsskola med frystorkad mat på menyn

Linköpings kommun arbetar för att bli självförsörjande på mat i 100 dagar, vilket är en del av kommunens omfattande beredskapsarbete. Under måndagen serverades frystorkad mat i en skola för första gången i större skala.

Enligt direktiv från staten ska alla kommuner kunna bedriva sina samhällsviktiga verksamheter i minst 100 dagar även under en allvarlig samhällsstörning. Om det pågår en samhällsstörning och leveranserna inte fungerar som vanligt kommer maten i kommunens över 200 kök ta slut på några dagar.

– Vi arbetar hårt med att rusta kommunens verksamheter så att det viktigaste ska fungera även i en kris- eller krigssituation. Att alla Linköpingsbor tar ansvar för att bygga sin egen hemberedskap för att klara sig minst en vecka är minst lika viktigt. Har du inte börjat än, så sätt igång, säger Niklas Borg (M), kommunstyrelsens 1:e vice ordförande.

Under ett par år har en projektgrupp provat recept och metoder. Framåt årsskiftet ska medarbetarna i fyra utvalda kök på allvar dra igång att bygga upp ett stort lager av frystorkad mat.

En vanlig dag serveras cirka 25000 portioner mat i Linköpings kommun. Ett beredskapslager som ska räcka i 100 dagar behöver alltså bestå av 2,5 miljoner portioner. Enligt beräkningarna kommer det ta cirka sju år att nå dit.

Det är fyra rätter som har provats fram som även fungerar bra att frystorka och vakuumförpacka i påsar. Maten ska hålla i 25 år, men vartefter kommer lagret att omsättas i kommunens restauranger.

Kostnaden att laga, frystorka och lagra maten i egen regi blir cirka 80-90 procent lägre än om kommunen skulle köpa in motsvarande mängd frystorkad eller konserverad mat. Nu byggs lagret upp genom att medarbetarna i fyra utvalda kök inom kommunen lagar mer mat än vad som går åt för dagen, som sedan frystorkas och förpackas.

– För oss inom det politiska styret är det viktigt att Linköping ska stå väl rustat inför en kris, eller i värsta fall ett krig. Vi hoppas såklart att inget sådant ska ske men det gäller att ligga steget före, säger Kristina Edlund (S), kommunstyrelsens ordförande.

Under måndagen serverades bland annat frystorkad vegetarisk ärtsoppa och chili con carne. En hel del elever valde just de alternativen.

Rätterna som serveras är populära bland eleverna, något som är viktigt i samband med att lagret ska kunna omsättas på ett bra sätt.

Premiären med servering av frystorkat i större skala följdes av ett större pressuppbåd. Intresset för projektet är stort från andra kommuner och det har kommit flera förfrågningar om studiebesök längre fram under hösten eller vintern.

Måndagens aktivitet om frystorkad mat är ett av flera teman under Beredskapsveckan som genomförs nu vecka 39.