03 februari, 2026

Nytt löfte om tryggare Skäggetorp – ska inte vara särskilt utsatt område

Nytt löfte om tryggare Skäggetorp – ska inte vara särskilt utsatt område

Ett nytt medborgarlöfte har tecknats för att öka tryggheten i Skäggetorp, där kommunen, polisen och lokala aktörer samverkar för att stärka utvecklingen i området. Målet är tydligt – stadsdelen ska på sikt inte längre klassas som ett särskilt utsatt område.

Trots tidigare satsningar har Skäggetorp varit klassat som särskilt utsatt i över tio år, men enligt kommunen och polisen syns nu en positiv utveckling. Kommunalrådet Niklas Borg (M) lyfter arbetet framåt: ”Vi ser dock en positiv utveckling det senaste året i Skäggetorp.”

Det nya löftet omfattar konkreta insatser för att öka tryggheten i den offentliga miljön, stärka dialogen med invånarna och förbättra möjligheterna till arbete och framtidstro. Arbetet sker i bred samverkan mellan kommun, polis, näringsliv och civilsamhälle.

Satsningen bygger vidare på tidigare arbete och syftar till långsiktiga resultat där fler aktörer tillsammans tar ansvar för att utveckla Skäggetorp och skapa ett tryggare område för de boende.

Läs mer här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/nytt-lofte-om-tryggare-skaggetorp-ska-inte-vara-sarskilt-utsatt-omrade