En färsk enkät som kommunen låtit göra visar att drygt var fjärde invånare i Linköping bara har mat hemma som räcker i tre dagar. Rekommendationen är att hushållen ska kunna klara sig minst en vecka på det man har i kyl, frys och skafferi. Unga personer som bor i lägenhet i staden bedöms vara mest sårbara i en krissituation.
– Om vårt samhälle ska klara en krissituation behöver vi alla ta vårt ansvar. Från kommunens sida arbetar vi för att viktiga verksamheter ska fungera även under en samhällsstörning. Men som Linköpingsbor har vi också ett ansvar att se till att vi och våra nära och kära har en beredskap som räcker i minst en vecka säger Niklas Borg (M), Kommunstyrelsens vice ordförande.
Undersökningen visar tydliga skillnader mellan olika grupper. Den som bor i villa på landet och är något äldre har ofta både mat, vatten och det som brukar kallas en krislåda – ficklampa, radio, batterier och kontanter. Personer som är yngre och bor själva i stan saknar däremot ofta både lager av mat och möjligheter att laga mat vid ett långvarigt strömavbrott.
Om läget skulle bli riktigt allvarligt säger många att de skulle lämna kommunen. Fyra av tio uppger att de skulle lämna sin bostad om liv och hälsa hotades. Enkätsvaren visar även att beredskapen hos Linköpingsbor är generellt sett för låg.
Att många skulle lämna kommunen kan ha flera orsaker. Enkäten visar att de flesta i en kris skulle vända sig till familjen, som ibland kan bo på annan ort eller land. Det kan också förklaras av att många unga har svarat på enkäten – eller av att vissa tolkat frågan som om det gällde krig, vilket får fler att tänka på att flytta.
Resultatet från enkäten var ändå väntat. Generellt sett har många äldre sett över sin beredskap de senaste åren och de både följer nyheterna noga och tar till sig myndigheters uppmaningar. Utmaningen framåt blir att få fler unga att rusta sig för en större samhällskris.
Vill du läsa mer: Beredskapsbroschyr
Är du rustad? Testa MSBs test här: MSB – Sju dagar