Svar på: SD: Förhindra framtida LSS-skandaler i Linköping
Sverigedemokraternas debattartikel om det upphandlade assistansbolaget innehåller felaktigheter, förenklingar och ansvarsförskjutning.
Inför upphandlingen av personlig assistans, som Sverigedemokraterna stod bakom, fick hela social- och omsorgsnämnden underlag och lagstadgade kontroller genomfördes. Bolagets ekonomi granskades bland annat och påståendet om stora skulder är felaktigt. Det lyftes heller inte av Sverigedemokraterna vid beslutet, ni satt tysta.
Samtliga partier i nämnden har fått löpande information. När brister upptäcktes vidtogs åtgärder stegvis och rättssäkert och med de assistansberättigades bästa i fokus. Att i efterhand hävda motsatsen är anmärkningsvärt. Särskilt när Sverigedemokraterna själva varit en del av processen.
Kommunen har även polisanmält vissa händelser. Att få det att låta som att vi i styret skulle acceptera att grovt kriminella får verka inom omsorgen är inte bara felaktigt – det är dessutom ytterst riskfyllt att sprida sådan falsk information eftersom det riskerar att undergräva förtroendet för verksamheten. Arbetet mot välfärdsbrottslighet bedrivs systematiskt och prioriterat.
Sverigedemokraterna skriver att omsorgen ska vara ett tack och en hyllning till våra äldre. Det är att blanda ihop personlig assistans enligt LSS med äldreomsorg. Det är olika system med olika regelverk. LSS är en rättighetslagsstiftning där insatser prövas individuellt och där den enskilde har valfrihet att välja utförare. Att blanda ihop detta med äldreomsorg leder till en felaktig bild av både ansvar och möjligheter att agera. Kommunens ansvar och möjligheter att agera styrs av lag – inte av politiska utspel eller efterhandskonstruktioner.
Utifrån Correns granskning kring bland annat exemplet som SD nämner i sin debattartikel, rör upphandlingen ett begränsat antal assistansberättigade. I Linköping finns runt 50 utförare av personlig assistans och flera av de fall som beskrivits gäller personer som själva valt utförare – vilket är en central del av valfriheten inom LSS.
Sverigedemokraterna har fått svar flera gånger i nämnden av både styre och tjänstepersoner. När det gäller kompensation ställde ni denna fråga direkt till förvaltningen och fick svar på nämnden. Att göra politiska utspel är en sak, men att få svar och sedan låtsas som att de inte finns är inte seriöst. Det ger intrycket att ni inte tar till er den information ni får.
Vi kommer följa upp och säkerställa att de som återgår till kommunal regi får rätt stöd samt löpande uppföljning i nämnden. Det är också ett ansvar som varje parti har i nämnden .
Om SD menar allvar med att ta kampen för våra mest utsatta måste ni också visa att ni förstår lagstiftningen. Här blandar ni ihop LSS med äldreomsorg och drar slutsatser som inte håller. Det är att undvika ansvar.
I samband med JAG-organisationens debatt valde SD:s företrädare att enbart delta på debatten. När det blivit dags för de anhöriga, anhörigassistenterna och assitansberättigade att få ställa sina frågor valde de att lämna. Anhöriga och assistansberättigade stod kvar utan svar. Det säger något om skillnaden mellan att skriva debattartiklar och att faktiskt ta ansvar i praktiken.
Ni har fått svar på era frågor av både styret och tjänstepersonerna som nu senast i samband med informationen om att assistansen återgått i kommunal regi.
Att i efterhand skriva debattartiklar med frågor ni redan fått svar på är inte att ta ansvar. Det är politiskt spel på bekostnad av de assistansberättigade.
Vi behöver mindre av det – och mer fokus på att säkerställa en trygg och rättssäker personlig assistans för de assistansberättigade och det är och kommer att vara vårt fokus.